topbella

lördag 11 juni 2011

Avskyvärd sjukdom

Jag är så TRÖTT på denna EVIGA ALDRIG SINANDE STÄNDIGA SMÄRTA i min kropp.
Så fort jag gör någonting utöver mitt dagliga "schema" så straffar det sej.


Jag  har en planering att gå efter varje dag,i huvudet.Jag vet EXAKT vad jag KAN göra o vad som MÅSTES göra dagligen här hemma.Att kombinera dessa 2 är inte alltid så lätt.


OFTA pressar jag mej själv till gränser som ej är bra för mej,och som gör min värk svårare.
Och OM jag skulle göra nånting ANNORLUNDA en dag,tex en dag med rent NÖJE bara, så får jag BETALA DYRT efteråt i form av så svår smärta att jag kräks ibland.Magen pajjar totalt,jag kan oftast inte stå på fötterna,huvudvärken är inte nådig osv..listan är LÅNG.


Denna veckan gjorde jag en sådan grej.Jag hängde nämligen med dagis till SKÅNES DJURPARK.
En jättehärlig dag hade vi och roligt var det och jag ångrar mej ABSOLUT INTE.


MEN vi gick i en evighet där,backarna var inte att leka med och jag märkte hur kroppen började sätta ner orken.Inte bara värken utan även min astma fick ju hårda prövningar där.


Uppe på björnberget kände jag astman komma,så jag fick pausa och ta fram inhalatorn.
Förutom värken är ju just min astma ett bekymmer.Lukter triggar igång den.CIG rök ska vi inte ens prata om..djurlukter o deras kvalster är en mardröm!


DJUR luktar...och de luktar INTE gott!Björnar tex luktar....ja så min astma triggades igång.
Jag tillhör INTE dom som  tycker om lukt av djur i vanliga fall.
Tex blöt hund är ju så äckligt så det finns bara inte!
En fågelbur el hamster/marsvins/kaninbur ska vi inte ens nämna.USCH.
Jag är OERHÖRT äckelmagad och mår illa och kräks lätt.


Alla dessa djurdofter folk gillar gör MEJ sjuk.Men väldigt FÅ förstår detta!


De lyssnar INTE när man säger man är allergiker och att man VALT BORT DJUR AV BÅDE DENNA O KANSKE ANDRA ANLEDNINGAR utan kan ju RAKT INTE förstå att man valt bort djur.De VILL inte förstå!


JAG kan inte förstå  hur man kan välja in djur om man är så sjuk så man inte kan sköta varken sej själv el sitt hem ordentligt utan hjälp.

För djur smutsar ner,hårar och fäller.Kan man då tex inte ens klara dammsuga upp detta dagligen..njae..då e  de inte så lämpligt tycker jag.Fy vad äckligt liksom bara låta de håren ligga i en vecka..eller brrr längre än så..innan nån orkar ta tag i det!För de hamnar ju inte bara på golvet utan finns i kläder o möbler oxå.Tänk att gå och trampa i detta!För mej som håller ett dagligt rent och städat hem heligt är sånt ofattbart äckligt.ALDRIG jag själv skulle gå in på bara fötter el sock hos någon med såna golv o möbler.ALDRIG jag skulle sätta mej ner i en stol med djurhår på.Sånt som får mej att faktiskt kräkas är när jag ser folk ute med kläder så fulla av djurhår att de borde kastas!Det är bara så vidrigt så det finns inte!Och OFRÄSCHT!Och mina möbler är jag faktiskt mer rädd om än så än att låta djur ha de som sovplats.Tex en hund i sin..säng?? Den hör verkligen inte hemma där utan i en korg på golvet.Tycker jag.Mitt hem är min oas inget zoo.Men alla är olika.
Något vissa djurägarare INTE kan förstå.Jag säger VISSA ,inte alla märk väl det!Vill man ha ett zoo hemma ska man ha det,men väljer man ett liv utan detta ska man oxå få ha det utan dumma kommentarer.Jag hittar min styrka i livet i min familj och i mitt hem Min OAS som jag tar hand om varenda dag och som ger mej god energi att orka.Jag behöver inget djur för det.Ge mej gröna växter,vackra gardiner och såna saker så är jag nöjd.Ett hem UTAN mina gröna växter hade varit hemskt.Såna måste man ha!Levande och krävande på näring och vätska och omvårdnad.

Just därför njöt jag mycket av Skånes Djurpark för det var magiskt grön växtlighet där,vissa miljöer  som hämtade från sagoböckerna.

Många har även svåra problem med förstå HUNDRÄDSLA.Det spelar ingen roll om hunden är stor eller liten.En stor är stark o hugger och en liten är snudd på värre!FAKTISKT.De är skrämmande,skällande som biter en i fötterna o hänger kvar.Att ha sina hundar lösa oavsett storlek o säga till en hundrädd att den ej är farlig är bara SÅ dumt!Klart den inte är..MOT ER!

När jag bodde i new york hade jag närkamp med en vansinnig schäfer 2 meter ifrån mej.Han var vildhund som stod och grävde i vår trädgård och som såg mej när jag kom gående och rusade efter mej.På 2 m håll såg jag hur fradgan bubblande i munnen på honom,hans STORA tänder,morret nerifrån magen,hur han nästan gick på tå framåt.Jag glömmer heller aldrig hur mitt hjärta slog så jag trodde det skulle stanna av rädsla.Jag stannade och stod BLICKSTILLA för jag vet att om jag hade sprungit hade han attackerat mej.Jag fäste min blick i hans ögon och rörde mej inte.Och det blev nog min räddning.Plötsligt backade han bakåt och vände sen o gick bort.DÅ vände jag och sprang för livet in till granntjejen.Fick veta sedan att flera andra blivit attackerade tills dom sköt honom.

Som sagt det finns MÅNGA anledningar jag VALT BORT DJUR förutom min astma.Alla fullt giltiga för mej utan jag behöver förklara för någon.


Ja ja..vidare från björnberget tillbax till bussen var en LÅNG promenad.Väl framme smärtade mina fötter nåt hemskt.
På bussen låste sej höfterna & korsryggen och jag visste att det var bara början.


Mycket riktigt.Sedan i onsdags em har jag haft så hemskt ont i o under mina fötter så jag har sällan varit med om nåt liknade.Jag har haft problem med att gå och med att röra mej,kroppen stelnar på en sekund.
Och tillråga på det..denna VÄRMEN.Den är min värsta fiende!


Så ont i min fibro som jag har just under sommaren har jag inte på hela året.Många mår bättre av värmen,jag blir tvärtom sjukare.
Värmen ger mej svullnader överallt i lederna ,sömnproblem utöver det vanliga och gör att varje rörelse känns som det brinner i kroppen.
HÖSTEN är MIN bästa period ,då min kropp får gå ner i vila efter varit hyper under sommaren.Men det dröjer ju ett tag tills dess.
Jag njuter av att det är sommar men det är svårt när kroppen skriker av smärta så fort jag rör mej.Varje rörelse,varje steg,dygnet om.
Hade DU klarat av leva med detta?


Jag är inne på 12 året nu..när jag har en diagnos.Fast eg var jag 15 när de första symptomen uppstod men ingen visste då att det fanns en sådan sjukdom.När jag var 22 la mina handleder av o sen efter det accelererade det bara till vad det är idag.


Alla som tycker vi fibrosjuka är gnälliga och ska ta oss i kragen...TÄNK OM!Denna sjukdom kan drabba alla..även dej!

Om mig

Min bilder
NettAnn
Sweden
Visa hela min profil