topbella

onsdag 18 maj 2011

Studiebesök på nya skolan

Idag var det dax att åka iväg för besöket på skolan som jag ev tänkt placera dottern i till hösten.Den skola jag reggat henne i redan känns INTE helt ok.Klassen är stökig och med 22 pojkar av 28 elever och en fröken som är svår få kontakt med,har jag länge känt att jag vill ha en annan skola.

Så dök då ett alternativ upp och efter telkontakt förra veckan bestämde vi besök idag.Dottern följde med.
Körde ut  i störtregn,ja ut,för denna skolan ligger ute på landet.Den har 78 elever från F-klass till årskurs 6.Fördelningen är 50-50.

Kom ut till ett jättefint ställe och blev mött av fröken jag prata med i telefon.Vi gick in i F-skole byggnaden,det  finns 3 byggnader.Det första som slog mej var hur LJUST OCH FRÄSCHT allting var.Det andra var LJUDVOLYMEN.INGEN gapa och skrek el höll på som de gjorde när jag var på besök på snygga.Där fick jag svår migrän efter 15 minuter.

Vi blev uppmötta av fröken som har F-klassen.Även detta en  SUPERTREVLIG tjej som jag fick jättefin kontakt med.
Sen gick  vi turen runt i byggnaderna och trädgården.

Ja,trädgården..wow alltså.Där var en nyplanterad pilträds hörna där det ska bli gömställe med en lång tunnel gång med pilar på bägge sidor.MASSOR av blommande syre´n träd.STORA grsäsmattor med fotbollsplan,hinderbana,klättervägg,rutschkanor och även en nybyggd underjordisk tunnel som bestod av samma typ av rör som tex skara sommarland o såna ställen har i sina äventyrsland.ALLTSÅ testat inspekterat o godkänt.Det var flertal virrvarvgångar inbyggda som i ett berg och med en topp de kunde klättre upp i o kika ut.SPÄNNANDE ju!

Förutom detta fanns en basketplan,STOR lekstuga modell sommarstuga..och mer men jag har glömt för det var SÅ många bra intryck!

Vi gick runt i alla byggnaderna och hälsade på klasserna och deras fröknar och barnen fråga om hon skulle börja hos dom.

ALLA klassrum hade sina egna färger med matchande gardiner.tex,ett var grönt,gult,ljuslila.blått..osv..himla mysigt och fint!

SAGO rummet på F-klassen hade ljusnät i taket och rullgardin som drogs ner när de kopplade av med en saga el fruktstund.Då lös det som stjärnor i taket.

Vi gick genom gympa salen och matsalen oxå.De har gympa en ggr i veckan och simning på simskola en  ggr i veckan.

ALLA lärare var underbart trevliga och dottern kände sej hemma DIREKT.När jag prata med min kontaktperson där så försvann hon.Då hade hon bänkat sej hos F-klassen och deltog i lektionen som den naturligaste sak i världen!

Sen tog  hon på sej och gick ut på rast och lekte med de andra.Helt fantastiskt!
Hade jag haft någon tvekan så  upphörde den då.MEN det hade jag inte,jag besluta relativt tidigt att DETTA är skolan för henne.Och hade redan då fyllt i pappren.

Detta är INGEN kommunalskola,utan ett föräldrakooperativ,vilket innebär att vi föräldrar är delaktiga i olika saker.Tex har alla en kväll i terminen vi måste städa klassrummet där vårt barn går.De har en städerska anställd men hon jobbar bara 4 dagar i v.Den 5 dagen tar föräldrar under några timmar hand om sånt hon inte hunnit,tex våttorka karmar och torka hyllor ordentlig.

Vi hjälper även till inför skolavslutning och smyckar gympasalen,inför julen ordnar vi marknad osv.
JÄTTEROLIGA saker ju!

Är det något vi pga av sjukdom inte klarar av,får vi tilldelat något annat vi kan göra.Som i mitt fall tex,jag kan inte utföra trädgårdsarbete.Men då kan jag tex ta hem gardiner o tvätta och stryka istället.

Det går skolbussar dit och hem dagligen,eftersom de har avtal med vårt bussbolag här.Självklart följs studieplanen enligt riksnormen,fast med mindre läxor eftersom de hinner så mycket där under varje lektion,just eftersom de har studiero och en fröken som har tid för var och en.

Linneá verkade älska stället verkligen så jag tror och hoppas detta kommer bli jättebra!

Tyvärr försvann glädjen i kväll när jag  glatt ville berätta om detta för en person,men blev avbruten med gnäll och klagan över något annat.När jag sa hallååå..jag höll på berätta ju! fick jag höra.. ja men  berätta då..MEN nej då hadejag tappat lusten och glädjen eftersom uppenbart  hon ändå INTE ville lyssna på det  jag hade o säga.Så jag valde avsluta telsamtalet istället.Blev faktiskt ledsen för såå ofta hände det inte såna roliga saker för mej!

men men...

Nästa vecka ska vi dit en dag och äta mat ihop med de andra.Besöket i dag blev en aning längre än vad jag trott,3 timmar var vi där ute men tiden bara sprang iväg!Vi ska få hem ett brev och vilka dagar det blir nästa vecka.

Känns verkligen som jag gjort ett rätt val i detta för skolan är SUPERVIKTIG för våra barn!!

Om mig

Min bilder
NettAnn
Sweden
Visa hela min profil