topbella

söndag 16 oktober 2011

Teknikens under

I vintras fick vår BRF indraget FIBERLAN från TELIA.I början var jag mycket skeptisk till detta,eftersom TELIA var avslutat kapitel i mitt hem.

Men nu efter dryga 10 månader måste jag säga att det fungerat över förväntan.
Jag har dessutom helt på EGEN hand lyckats installera ett trådlöst hemmanätverk,dragit cat6 kabel till TV nr 2,kopplat in zyxel för signalsplittring,samt installerat bredbandstelfoni och 2 digitalboxar varav en inspelningsbar.

Jag är GLAD jag är både praktiskt lagd och relativt tekniskt kunnande,vilket lönar sej i tekniska installationer som lätt kan spåra ur kostnadsmässigt.

Min router(netgear) köpte jag via TRADERA,helt ny i förpackning för 160 kr.Motsvarande på SIBA var 600 kr.
Cat6 kablarna köpte jag oxå där.Jag gav 20 kr för 1 meters kablen samt 58 kr för 7 meter.Motsvarande HUTLÖSA priser på AUDIOVIDEO är 99 kr för 1 meter samt över 300 för 7 meter...

Telefonen köpte jag på NETTO.Den är inte superbra,men duger.

Jag som HATAR massa teknikprylar framme måste nu stå ut med detta i hallen.Det är ett evigt blinkande hela tiden.Och sladdröran MÅSTE ju lösas på något sätt....

Det som är bra är jag har 2 TV nu varav tvillingabbonemang på den ena.Det innebär jag har exakt samma kanaler som på VR TVn.Dessutom har vi lagt till några filmkanaler med en hel del barnprogram på den ena kanalen,vilket är uppskattat.I det hela ingår dessutom ett STORT programbibliotek,där jag kan knappa fram i stort sett vilken film jag vill och se på när jag vill.

Via USB sticka kan jag även se på film,elller lyssna på min egen musik på nya TVn.Helt otroligt tycker jag som fram till nu haft en liten tv från -95 utan större finesser.

Hade något talat om för mej när jag var 14 år att detta skulle vara verklighet en dag,så hade man undrat om dom var kloka.
Det är verkligen teknikens under.
Längst bort telefonbox,samt signalspitter.I mitten hem tel.Längst hit bredbands switchen samt trådlös hemmanätverks router.


KATASTROF!JAG SOM MÅR ILLA AV SÅN HÄR RÖRA!!!!















Om mig

Min bilder
NettAnn
Sweden
Visa hela min profil